Hvidevarens historie

Hvidevarens historie !

Hvidevarens historie går så langt tilbage som mellem de to verdenskrige. Der skete dog først rigtig noget efter 2. verdenskrig da købekraften hos danskerne voksede betydeligt. Nogle af de første producenter af hårdehvidevarer var Vestfrost (1963) og Thermex (1958)

unnamed4cfe.png

Hvidevarers opblomstring betød, at det blev en kæmpe industri og de lokale danske producenter af hvidevarer dominerede markedet. Gode varemærker som Atlas, Vølund Carevall, Frigor, Derby og Jenni var stærke produkter og mange af disse er stadig dominerende på det danske marked og Service Centralen SYD kører stadig service på disse mærker.

Industrien blev større og større og man besluttede at danne en forening for fabrikanter af hårde hvidevarer nemlig FEHA - foreningen for fabrikanter og importører af elektriske husholdningsapparater. Foreningen eksisterer den dag i dag.

Husholdningsapparater dengang var primært til for at hjælpe husmødrene i privaten. Her er en sjov pjece om, at de skulle overveje at få et ude-erhverv:

csm_statens_husholdningsraad__komprimeret_til_web_01_0fdd953babb93c.jpg

To fabrikanter har været medlemmer siden begyndelsen og det er Gram og Nilfisk.

Hvidevarer var den gang et lukusprodukt som ikke var muligt for mange at købe. En almindelig vaskemaskine kostede i 1972 i nutidskroner det der svarer til kr. 33.000. I begyndelsen og i løbet af 80´erne blev priserne mere normale og flere og flere familier kunne nu tillade sig at købe hårde hvidevarer. Det var dog specielt vaskemaskiner der blev solgt til en begyndelse.

Det var også en særdeles god forretning for Danmark da eksporten af hårde hvidevarer var meget stor i 1960´erne - 1970´erne og 1980´erne og først i 1990´erne oversteg importen eksporten.

I begyndelsen af 1970´erne var der mere end 5500 ansatte hos Vestfrost og Gram. En ikke ubetydelig del af indbyggerne i de byer hvor de havde produktion.

 

1980 til 2010

Der sker en markant ændring i markedet i 1990´erne. Eksporten falder og importen overstiger nu denne. De danske fabrikanter har svært ved at konkurrere. Priserne ude fra presser dem. Markedet går nu også fra ny-salg til gen-salg.

Bosch og Siemens samles under BSH hvidevarer og senere kommer Gagenau til. Electrolux samler Electrolux, AEG, VOSS, Husqvarna og Zanussi. Brandt samler Blomberg og De Detrich, mens Gorenje, som er en slovensk/jugoslavisk producent fra 1950´erne samler Araq og ASKO/Vølund og vinder betydelige markedsandele i Vesteuropa efter murens fald i 1989.

I de senere år er vi begyndt, at se hårde hvidevarer fra Østen. Fra Korea kommer LG og Samsung hvidevarer. Konkurrencen bliver nu intensiveret.

 

Nutidens marked

I dag har de fleste husstande hvidevarer. køleskabe har vel næsten 100 % dækning. Generelt siger man, at hvidevarer har 100 % dækning da mange familier har flere hvidevarer af samme type. Både i det primære hjem, sommerhuset og /eller ferielejlighed.

Miljø og energi har i dag en meget stor rolle ved valg af hvidevareprodukter. Lav energi og at produktet produceres som man tager hensyn til miljøet er vigtigere og vigtigere for os danskere.

Der produceres ikke mere i Danmark. I Danmark foregår R & D. Udvikling og forskning. Produktionen foregår i lande med lave lønomkostninger som feks. Polen, Slovenien, Tyrkiet, Korea og Kina. Men også Tyskland, Spanien og Italien har stadig meget produktion.

 

Fremtiden

Der vil helt sikkert blive øget fokus på energimærkning, miljø og produktionsmetoder. Man vil se på hele kæden til forbrugeren også miljømæssig indpakning, transport og bortskaffelse. (genbrug). Vandforbrug er også et område der fortsat vil være stor fokus på.

fremtidens-haarde-hvidevare-kopiaa69.jpg

Det vil være logisk og åbenlyst, at der også vil være stor fokus på software indhold. Hvidevarer skal måske kunne "tale" sammen, kunne starte via mobilen og i det hele taget vil hvidevarerne blive mere og mere automatiske og smarte også med fokus på design og vægt.

 

Service og reparation på hvidevarer

Vi som servicemontører på hårde hvidevarer har også set og været en del af denne spændende udvikling på hvidevarer. Mere og mere software har gjort, at vores montører har taget kurser og fået mere special værktøj og måleinstrumenter. Nye mærker af hårde hvidevarer kommer hele tiden til og de bliver mere og mere avancerede hvilket gør vores job meget spændende.